تاثیر احیای برجام بر بورس چیست؟ | توافقات به نفع بورس یا به ضرر آن؟

این روزها مذاکرات نقطه حساس خود رسیده است و خبرها حکایت از آن دارد که طرفین احتمالا بتوانند به توافقاتی دست پیدا کنند. پرسش بسیاری از سهامداران این است که احیای برجام و توافقات چه تاثیری بر روی بورس خواهد گذاشت؟
کد خبر: ۱۱۰۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷ 13 February 2022

به گزارش بورس تابناک، این روزها مذاکرات نقطه حساس خود رسیده است و خبرها حکایت از آن دارد که طرفین احتمالا بتوانند به توافقاتی دست پیدا کنند. پرسش بسیاری از سهامداران این است که احیای برجام و توافقات چه تاثیری بر روی بورس خواهد گذاشت؟

رضا صفی خانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص تاثیر پذیرش قرار داد برجام بر نرخ ارز، اظهار کرد: از آنجایی که بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ بر افزایش ۷۰ درصدی درآمد مالیاتی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و میانگین نرخ رشد ۱۰ درصدی حقوق و دستمزد کارکنان بسته شده  اگر نرخ ارز با ریزش مواجه شود دولت بزرگ‌ترین متضرر این مسئله خواهد بود.

او افزود: پس بنابراین ازاین‌جهت نیز نمی‌توان انتظار داشت نرخ ارز کاهش چشمگیری داشته باشد چراکه در بهترین حالت با افزایش حجم صادرات نفتی کشور، دولت صرفاً می‌تواند بخشی از فشار‌های تورمی بر مردم را کاهش دهد و برخی از کالا‌ها همچنان با ارز ترجیحی حمایت کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طی سال‌های گذشته دولت از منابع صندوق توسعه ملی نیز بهره گرفته به گونه‌ای که اکنون شنیده‌ها حکایت از آن دارد که منابع صندوق توسعه ملی به کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش پیداکرده، به همین خاطر مسئولان مربوط باید برای شرایط پیش‌بینی‌نشده آتی در آینده منابع قابل توجهی را ذخیره کنند

تاثیر احیای برجام بر بورس چیست؟ | توافقات به نفع بورس یا به ضرر آن؟
صفی خانی بیان کرد: همان‌طور که  نمودار فوق نشان می‌دهد بین نرخ ارز نیما و قابل معامله در بازار آزاد  شکاف وجود دارد و تا زمانی که نرخ نیمایی کاهش پیدا نکند درآمد شرکت‌های بازار سرمایه تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت، شنیده‌ها از ستاد اقتصادی دولت، حذف نرخ‌های متفاوت و ایجاد نظام تک‌نرخی است.

او تاکید کرد: کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تا به سطح نرخ نیما نرسد تأثیری بر  سود آوری شرکت‌ها  نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها بر میزان تولید و فروش صنایع، گفت: کاهش تحریم‌ها به سبب ورود بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در راستای سرمایه گذاری در صنایع تولیدی به تبع بر میزان صادرات کالا‌ها و افزایش درآمد‌های ارزی تاثیر خواهد داشت

تاثیر احیای برجام بر بورس چیست؟ | توافقات به نفع بورس یا به ضرر آن؟

صفی خانی گفت: همانطور که نمودار روند تولید دو شرکت خودروساز مطرح کشور نشان می‌دهد، آن‌ها در دوران تحریم با افت چشمگیری در میزان تولید خودرو مواجه شدند در حالی که  بعد از توافق برجام تا سال ۹۶ میزان تولیداتشان به مقدار قابل توجهی افزایش یافت.

او در مورد تاثیر رفع تحریم‌ها بر روند نقل و انتقالات منابع مالی، بیان کرد: رفع تحریم‌ها و مبادلات بین‌المللی سبب حضور سرمایه گذاران خارجی در راستای توسعه طرح‌های عمرانی و تولیدی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رفع تحریم‌ها  برایجاد ثبات در اقتصاد کلان کشور تاثیر می‌گذارد  یکی از دلایل اصلی تورم در ایران کاهش منابع دولت و استقراض از بانک مرکزی است، در صورتی‌که اگرتوافقات صورت گیرد دولت منابع لازم  را برای پرداخت هزینه‌های جاری خواهد داشت.

صفی خانی تاکید کرد همانطور که در نمودار گزارش شده،  استقراض دولت از منابع بانک مرکزی خود را در قالب رشد پایه پولی نشان می‌دهد. به  عبارت ساده‌تر چاپ پول منجر به افزایش تورم خواهد شد.

تاثیر احیای برجام بر بورس چیست؟ | توافقات به نفع بورس یا به ضرر آن؟

صفی خانی بیان کرد: همان‌طور که در نمودار زیر مشخص است بعد از توافق سال ۱۳۹۴ نرخ جمعیت زیر خط فقر کاهش داشته و مجدداً از سال ۱۳۹۷ با تشدید تحریم‌ها این نرخ با سرعت بیشتری افزایش داشته است. ایجاد توافق سبب کاهش مجدد این آمار خواهد شد.

او اظهار کرد: با رفع تحریم‌ها به طور قطع به سبب افزیش سطح تقاضا خانوار روند سرمایه‌گذاری در بحث تولید بیش از پیش خواهد شد.

تاثیر احیای برجام بر بورس چیست؟ | توافقات به نفع بورس یا به ضرر آن؟

او بیان کرد: کسری بودجه دولت در این سال‌ها باعث شده  دولت منابع لازم برای پرداخت تعهدات خود به شرکت‌های تولیدی  را نداشته باشد و تعهداتش به شرکت‌ها افزایش پیدا کند که این مسئله اکنون توانسته سودآوری بسیاری از شرکت‌ها را تحت الشعاع خود قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه  در پایان اظهار کرد: تورم موجب بروز مشکلات اقتصادی  می‌شود به همین خاطر دولت برای کنترل این مسئله اقدام ایجاد قیمت‌گذاری دستوری می‌کند، در حالی که اگر تحریم‌ها برداشته شود شاهد بازگشت ثبات و رفع این موضوع خواهیم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
باتوجه به احتمال تقریبا قطعی توافق روند نزولی بورس ادامه خواهدیافت
اگرنمودارروندبورس را تحلیل کنیم شکل نمودار اره ای هست یعنی هربار سقوط میکنه دوباره یه کم میاد بالا و دفعه بعد بیشتر سقوط میکنه ایندفعه فکرکنم شاخص کل تا یک میلیون ویکصدهزار واحد سقوط میکنه و دفعه بعد میره زیر یک میلیون
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی